Tanárképző Intézet

A ME Tanárképző Intézet a Kutatók Éjszakáján

A Miskolci Egyetemen újra kigyúltak a fények, és rengeteg kisebb-nagyobb érdeklődő kutató lepte el a campust a Kutatók Éjszakáján. Az egyetem valamennyi kara bemutatkozott, mindenki a saját tudományterületének megfelelően érdekességekkel, játékokkal és ajándékokkal várta a látogatókat.

 A Tanárképző Intézet oktatói a szakma hivatását reprezentálva, készségfejlesztő és logikai játékok tanításával, és a közös játék örömével kedveskedtek vendégeiknek. A játékok megismerésére és a kollektív játékra rengeteg jelentkező volt, kezdve a legkisebbektől, egészen a nagyokig.

A lelkes játékhősök ajándékot is kaptak a közös játékért cserébe: egy kitűzőt, amelyen Intézetünk kis állata, egy kaméleon szerepel. A többféle hangulatú, variációjú kaméleonos kitűzők közötti válogatást nagyon élvezték a gyerekek. A kitűző mellé egy sorsjegy is járt, amellyel nyerni lehetett (óránkénti sorsoláson) az eseményen megtanult izgalmas játékok közül, egy logikai társasjátékot.

A Tanárképző Intézet szerette volna megmutatni, hogy egyszerű, mégis nagyon szórakoztató, készségfejlesztő játékokkal milyen izgalmas lehet a közös időtöltés, a gyerekekkel való törődés és a fejlesztő munka!

Szöveg: Kapusi Angéla

Fotók: Karlowits-Juhász Orchidea

 

Öt iskola, öt csoport – egy közösség?

Az Edelényi Kistérség öt iskolájának 25 tanára és igazgatója arra vállalkozott, hogy a Miskolci Egyetem Tanárképző Intézete munkatársainak támogatásával vizsgálat tárgyává tegye a saját iskolájuk működési mechanizmusait, továbbá reflektáljon pedagógiai tevékenységére.  A TÁMOP 5.2.3. program keretében tíz találkozóra kerül sor, melyek során a tagok közösen elemzik az iskolák kommunikációs színtereit, (belső, szervezeti illetve külső környezettel történő kommunikáció) az iskolákat körülvevő szűkebb környezetet, a meglévő és lehetséges partnerekkel való együttműködési lehetőségeket és meglátogatnak két olyan intézményt, ahol jógyakorlatokat ismernek meg. Az egyetem munkatársai azzal segítik az önvizsgálatot, hogy új nézőpontokat illetve megközelítési módokat építenek a munkába, s a gyakorlati tapasztalatok felszínre hozásával, tudatosításával felhívják a figyelmet a közös gondolkodás előremutató elemeire, továbbá szakmai segítséget nyújtanak a jelenleg is rendelkezésre álló erőforrások optimálisabb felhasználásához.

A tíz találkozó első egysége a 2013/2014-es tanév második felében, második része pedig a következő tanév első félévében valósul meg. Az első öt találkozó alkalmával sor került az öt intézmény bemutatkozására, a problémaazonosításra, a jelen tanév változásai a mindennapi munkára gyakorolt hatásainak megismerésére továbbá elkezdődött az említett kommunikációs struktúrák reflektív vizsgálata. Az egység utolsó találkozója egy abaújkéri iskolalátogatással, az ottani jógyakorlatok vizsgálatával és tanulságainak feldolgozásával ér véget. 

A második egység során a motivációs körülmények feltárásával, majd kívánatos alakításával, a pedagógiai módszerek kiválasztásával, alkalmazásának lehetőségeivel, különbségek kezelésével, a nevelés és fegyelmezés szempontjaival bővül a megkezdett folyamat. A tervek szerint a tíz találkozó után a bevont iskolák pedagógiai programjuk egy-egy hangsúlyos elemét átírják, újrafogalmazzák működésük elveit, s ezáltal vállalásokat tesznek (önmaguknak) a pedagógiai kultúraváltás érdekében.

A közös gondolkodás eredményeképpen kialakult egy olyan gyakorlatközösség, melynek tagjai azon dolgoznak, hogy a saját kereteik teljes kihasználásával a pedagógus kiépíthessen maga köré egy olyan bázist, mely hozzásegíti őt a hatékonyabb munkavégzéshez, a környezete problémáinak elemző megértéséhez és egy kiegyensúlyozottabb pedagógiai kultúra kialakításához. Mivel az egyetem számára fontos a régióban működő iskolákkal és pedagógusokkal való élő kapcsolattartás, az Edelényi Kistérségből érkező iskolák pedig magukon viselik a régió sajátos jellemzőit, azok koncentráltan jelennek meg a hétköznapi munkájukban, ezért a jelen pályázat keretében is lehetőség nyílik a közös együttműködések megalapozására, a régiós fejlesztések céltudatosabb megvalósítására és az ezzel kapcsolatos kutatások helyszíneinek megteremtésére.
 
 
Szöveg: Vas Enikő